D vitamini, tamamen doğal yollarla alınabilmesine karşın, günümüzde pek çok kişinin eksikliğini yaşadığı bir vitamin. Yazımızın geri kalanında; vücutta önemli işlevleri olan, yeteri kadar alınmaması durumunda hem çocuklarda hem de yetişkinlerde büyük küçük pek çok sağlık sorununa yol açabilecek bu vitamin hakkında genel bilgiler bulacaksınız.

D Vitamininin Vücuttaki Rolü

Vitamin D’nin insan vücudundaki pek çok işlevi arasından öne çıkanlar, şöyle sıralanabilir:

  • Vücudu kas zayıflığına karşı korur,
  • Kalp atışlarının düzeninde etkilidir,
  • Bağışıklık sisteminin ve sinir sisteminin çalışmasında önemli rol oynar,
  • Tiroit fonksiyonları ve normal kan pıhtılaşması için önemlidir.
  • Vücudun aldığı kalsiyumu kullanmasına katkı sağlar, böylece güçlü kemikler için gereklidir.

D Vitamini İhtiyacı Nasıl Karşılanır?

İnsan vücudu, D vitamini ihtiyacını iki temel kaynaktan karşılar; besinler ve güneş ışığı. Besinlerden alınan vitamin D2(Ergokalsiferol), güneş ışığının ulaşması ile ciltte sentezlenen vitamin ise D3(Kolakalsiferol) olarak bilinir. D3 vitamini, D2’den daha etkilidir.

Vücudun D vitamini ihtiyacını karşılamak için tercih edilebilecek olan besinlerden bazıları şunlardır:

  • Yağlı balıklar(Somon, ton balığı gibi…)
  • Yumurta
  • İşlem görmemiş süt

Bunların yanı sıra, özellikle de yaşam tarzı ve beslenme alışkanlıkları gereği yeteri kadar D vitamini alamayan pek çok kişi, ihtiyaçlarını D vitamini takviyesi kullanarak karşılamaktadır.

D Vitamini Eksikliği: Nedenleri, Belirtileri ve Sonuçları

Yeteri kadar güneşe çıkmayan, süt ürünlerine alerjisi olan, ve vegan beslenen(hayvansal ürünler tüketmeyen) insanların D vitamini eksikliği yaşama şansı daha yüksek olsa da, günümüzde hayat tarzına ve yanlış beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak pek çok insanda D vitamini eksikliği görülebilmektedir. Ayrıca, bu alanda yapılan bilimsel çalışmaların da gösterdiği üzere, melanin pigmenti cildin güneş ışığından D vitamini üretebilme işlevini kısıtladığından, koyu renk cilde sahip kişilerin bu vitaminin eksikliğini yaşama ihtimali daha yüksektir.

D vitamini eksikliğinin belirtilerinden bazıları şunlardır:

  • Kemik ve sırt ağrıları,
  • Kas zayıflıkları,
  • Yorgunluk,
  • Sık hastalanma,
  • Yaraların yavaş iyileşmesi

Yukarıdaki belirtilerin başka pek çok nedeni de olabileceğinden, bu konuda emin olabilmenin en iyi yolu, bir hekime danışıp gerekli testleri yaptırmaktır. Vücuttaki D vitamini eksikliği, basit bir kan testi ile saptanabilir.

Yetişkinlerde uzun süre devam eden D vitamini eksikliği; kas güçsüzlüğü, kemik erimesi, kemik yapısında bozukluk problemlerine neden olabilir. Bu yüzden de kişinin D vitamini ihtiyacı yaş ilerledikçe artar.  Çocuklarda ise, bu vitaminin önemli ölçüde eksikliği raşitizme ve daha ileri yaşlarda da osteoporoza sebep olabilir. Ayrıca, bu vitaminin eksikliği ile, kalp ve damar hastalıkları riski de artmaktadır.